Anti-akne kostvaner (du burde adoptere)

Uren hud kan nogle gange udløses af dårlige kostvalg, der kan sætte hormonændringer i gang i kroppen.
Mange studier har fundet en forbindelse imellem en fed kost og akne. En fed kost er i høj grad baseret på:
 
• Kulhydrater med højt glykæmisk indeks (fx hvid pasta og hvidt brød)
• Mælke/mejeriprodukter
• Mættet fedt (fx i kød)
 
I Danmark har de fleste af os en kost, der er baseret på mejeriprodukter som mælk, yoghurt, ost, smør samt diverse animalske produkter, d.v.s. kød fra grise, køer, kyllinger etc.
Grunden til, at mælkeprodukterne kan være så skadelige for vores hud, findes i mælkens hormonindhold. Der er nemlig en overflod af hormonet IGF-1 i mælk, hvilket er et vokse-hormon. Det er rigtig effektivt til at få kalve til at vokse sig store og stærke, men det er slet ikke et hormon, der er godt for os mennesker.
Det er en af faktorerne der kan være skyld i inflammation i kroppen, hvilket på et tidspunkt kan føre til akne.
 
Desuden er mættet fedt som kan findes i bl.a. rødt kød, også en faktor der spiller ind på din huds tilstand. Det mættede fedt i rødt kød er med til at fremme inflammationen i kroppen, som igen medfører akne.
 
Hvad kan du så gøre, for at få anti-akne madvaner?
Svaret er simpelt. Eliminer mejeri- og kødprodukter fra din kost i det omfang, de er muligt for dig.
Det betyder, at du skal spise mindre af: kød, mælk, ost, skyr, yoghurt, is, fløde, creme fraiche, smør osv.
Det er ikke nemt, især ikke hvis du er kød– eller mælkeelsker, men hvis du finder ud af, at det har en gavnlig effekt på din hud, er det værd at overveje, om det ikke er det værd.
 
En mindre drastisk ændring du kan lave, er at delvist bytte fødevarer med et højt glykæmisk indhold ud med de sundere alternativer med et lavt glykæmisk indhold. Det kan være den hvide pasta der bliver byttet ud med grøntsags pasta. Det kan hjælpe med at mindske din akne samt inflammation i kroppen.
 
Ps. Når du spiser mindre af det mættede fedt (bl.a. fra mælk og kød), nedsætter du dine chancer for at få livstilssygdomme som fx diabetes og hjerte-kar-sygdomme. Det er da en Win Win!