Hvor vigtig er søvn for huden?

Man bør ikke undervurdere sin søvn. Der er en god grund til, at begrebet skønhedssøvn findes.

Vi (hudnørder) plejer og passer vores hud. Vi vil den det allerbedste, og med de bedste produkter. Vi kan ikke undgå at se, at vores arbejde bærer frugt, og med gode resultater, når vi passer den, som den har brug for. Huden kan have forskelligt behov for pleje ift. skiftende årstider, perioder i ens liv, ”op- og nedture”, hormonelle forandringer og ift. livsstil og miljøpåvirkninger. 

Én ting, som huden sladrer om er, hvis den er i søvnmangel. Faktisk kan en enkelt nats dårlig søvn medføre:

  • dehydreret hud
  • hængende øjenlåg
  • hævede øjenlåg
  • sorte rande under øjnene
  • bleghed
  • mere rynket og træt udseende

 

Når du sover, reparerer kroppen sig selv. Dette gælder også for huden, som jo er kroppens største organ, men også for din hjerne og muskler.

Under søvnen forøges hudens blodgennemstrømning, genopbygger kollagenet og reparerer skader fra fx UV-stråler.

Så kort sagt: din søvn, eller manglende søvn, har direkte indvirkning på din hud.

Anbefalet søvn er 9 timer. Det er ikke alle der får 9 timers søvn. Specielt ikke småbørnsforældre. Personligt tror jeg ikke, at jeg selv har sovet 9 timer i træk, siden tiden inden jeg fik børn! Men, blot tænk, at jo mere søvn du kan give dig selv, desto bedre (overordnet set).

 

Tips til en god før-søvn rutine:

  1. Luft ud i soveværelset 1 time før du går i seng

  2. Tag et dejligt varmt bad inden du skal sove (almindelig rutine i Korea og Japan)

  3. Sørg for at komme ud i den friske luft om dagen

  4. Drik ikke højdosis koffeindrikke, som fx kaffe og cola, op til sengetid

  5. Giv dig god tid til din renserutine

  6. Brug et serum, under natcremen/natmasken, som indeholder Retinyl Palmitate (a-vitamin) fx. https://www.dermaspace.dk/vores-brands/the-plant-base/the-plant-base-collagen

  7. Brug en god sovemaske fx https://www.dermaspace.dk/hudpleje/fugtighedscreme/mizon-snail-wrinkle-sleeping-pack et par gange ugentligt

  8. Læg din mobiltelefon ude af rækkevidde

  9. Læs en bog eller lyt til en lydbog inden du skal sove i stedet for at scrolle på mobilen

  10. Læg evt. på en ekstra pude, så dit hoved bliver eleveret. Dette kan afhjælpe poser under øjnene og sorte rande, da blodgennemstrømningen forøges

  11. Lidt ekstra luksus er at bruge et silke eller satin hovedpudebetræk. Dette kan minimere tryk og irritation af huden. Alternativt skift hovedpudebetræk dagligt.

  12. Hav et glas vand stående på natbordet, da man kan dehydrere i løbet af natten

  13. Magnesiumtilskud siges at hjælpe, hvis man lider af søvnmangel. Spørg på apoteket/hos lægen

  14. Spis lidt frugt, og drik en kop varm urtete om aftenen. Men fyld ikke maven for meget, lige inden du skal sove

  15. Bliv ikke stresset over, IKKE at have tid til at efterleve alle disse råd! Brug det, som giver mening for dig

 

Sov godt. Din hud vil takke dig, med den fineste, sunde glød!

 

Bedste hilsener fra Eva