Kan man spise sig yngre?

Alderen kan ikke skrues tilbage, og tak for det - men du kan helt sikkert gøre meget for din hud, så den får et yngre og sundere udseende. Du kan bruge de rette produkter, som er tilpasset din hudtilstand. Fx. produkter som indeholder antioxidanter, som C, E og A-vitamin samt SPF for at beskytte huden. Du kan også hjælpe huden, indefra, ved at indtage visse fødevarer.

Her har jeg samlet en kort liste over nogle fødevarer/tilskud, som kan hjælpe dig med at forskønne huden indefra. 

 

·      Ekstra Jomfruolivenolie – antiinflammatoriske egenskaber, som beskytter elasticiteten i huden og mindsker risikoen for solskader

 

·      Antioxidanter – som kan beskytte mod de frie radikaler og beskytte hudens collagen: Grøn te, alle slags grøntsager, frugt og især granatæblekerner, sojaprodukter.

 

·      Omega-3-fedtsyrer – kan beskytte mod inflammation og solskader. Fx fed fisk(laks), avocado, hørfrø og kokosnøddeolie.

 

·      Mørk chokolade med 70% kakao – højt indhold af flavanol som beskytter mod solskader. Forstærker også huden.

 

·      Krydderier som kanel og chili, siges også at være hudforyngende og collagenboostende og ingefær skulle have antiinflammatoriske egenskaber.

 

·      Bone broth – er suppe lavet på knogler fra kød, fjerkræ eller fisk er høj på collagen, som kan forbedre elasticiteten i huden og formindske alderstegn. Opskrift på Bone broth: https://draxe.com/recipes/beef-bone-broth/

 

·      Vand. Drik den daglige anbefaling af vand. Tommelfingerreglen er ca. 2 liter vand om dagen. For meget vand, kan være skadeligt.

 

·      Din daglige vitaminpille og evt. supplere med kalk og D-vitamin – de er begge vigtige for din knoglesundhed.

 

Ovennævnte er blot anbefalinger, men hvis du har et specielt behov, sygdom, allergi eller tager særlig medicin, så forhør dig hos din læge.

 

Kærligst, Eva