Sådan prioriterer du dig selv i juletiden

Julen er hjerternes tid, men julen kan også være noget andet.

 

Nu’ det jul igen!

Nu går vi ind i julemåneden. Julen er jo en dejlig tid med hygge, julefester, gløgg og æbleskiver, julepynt, julefilm, masser af socialt samvær og- undskyld jeg ødelægger glansbilledet – stress!

Mange forbinder julen med stress. Stress over alt det, man skal nå af aftaler, gaveindkøb, advendtssøndage inkl. adventsgaver, pakkekalendere, forkælelse, gaveindkøb, bekymringer over at kunne opfylde forventningerne hos børnene og andre familiemedlemmer, madindkøb og ikke mindst madlavning, og ikke kun den 24/12, men en hel måned! Og ofte begynder julen allerede i november!

 

Påvirker stress din hud?

Vi ved jo af erfaring, at stress påvirker din hud. Når man stresser, sendes signaler fra hjernen til binyrerne om, at producere mere kortisol, som er et hormon, Når kortisol frigøres fra binyrerne, påvirker det hjerte, lunger, lever, blodårer, muskulaturen og dit immunsystem, og dermed også din hud.

Din hud er jo kroppens største organ, så den kan reagere på stress med knopper, eksem, bumser, eksisterende akne kan forværres og tørhed kan opstå. Det kan også være svære for huden at hele eventuelle skader/akne og det kan forstyrre hudbarrieren, så den svækkes.

 

Stress er no go!

Når dit indre, psykologisk som fysiologisk påvirkes af stress, kan det oftest ikke undgås at ses på din hud. Udover kortisolens påvirkning af organer, og dermed huden, som jo er vores største organ, så kan årsagen til synlig stresspåvirket hud forværres ved manglende tid til pleje, og manglende tid til ordentlig kost, nok væskeindtag og nok søvn! Ting, som nedprioriteres, når man netop har for meget at se til.

 

Er du med på en juleudfordring - et ”Juleforsæt”?

Derfor har vi faktisk en udfordring til dig i år. De fleste har nytårsforsæt, men hvad med, om du laver dette om til et ”juleforsæt” i år? Hvad siger du til at passe lidt bedre på dig selv og dermed din hud i år? I stedet for at stresse din hud, og dig selv, så plej din hud lidt ekstra og plej dig selv lidt ekstra.

Kort sagt: Prioriter dig selv.

 

Stress eller overskud

Resultatet af at prioritere sig selv, og sin hud, kan du takke dig selv for, når du når hen til juleaften, og ikke mindst nytårsaften, med en hud, som ikke sladrer om stress, men derimod udstråler overskud!

 

Prioriter dig selv

Det kan godt være svært at have fokus på sig selv i en travl tid, som er fyldt med forventninger og ønsker. Men det er heller ikke nødvendigt at selvfokusere 24/7.

Tænk på det som små værktøjer.

Prøv at indføre en eller flere af nedenstående små ting, du kan gøre, for at hjælpe dig selv:

  • Planlæg og strukturer din tid
  • Køb dine pakkekalendere, adventsgaver og julegaver i god tid
  • Lav dine madindkøb i god tid – det der er muligt!
  • Bed om hjælp til dine gøremål
  • Få nok søvn
  • Få nærende måltider
  • Gå nogle gode lange ture – det ”renser hjernen”!
  • Få regelmæssig motion, gå i træningscentret, cykel en tur eller gå i svømmehallen
  • Meld dig til noget yoga eller mediation (yoga nedsætter kortisolniveauet!)
  • Få en massage og eller en afstressende ansigtsbehandling inkl. massage
  • Lyt til stille og beroligende musik
  • Giv dig selv noget sofatid og lav ingenting
  • Køb en essentiel olie i en helsebutik (skal bruges under nedenstående tips!)

 

For nogle er det måske tidsmæssigt urealistisk at følge alle ovenstående tips, men som altid, er mit råd: Brug de råd du kan overskue, og selvfølgelig UDEN at få stress over det også. Men, de er ment til at du netop, skal få mere overskud!

 

Hudplejetips til stressforebyggelse

Uanset hvilken hudtilstand og -type du har, kan jeg anbefale dig, at sætte lidt ekstra tid af om aftenen, og give dig selv 5 minutters ro til at pleje dig selv, således:

  • Luk døren til badeværelset, så du har ro.
  • Sæt noget rolig musik på

 

Dette skal du bruge:

  • Hårbånd, så ansigtet er helt bart
  • En ren vaskeklud og håndklæde
  • Din indkøbte æteriske olie (jeg anbefaler en lavendel, som er beroligende)
  • Dine renseprodukter
  • Serum
  • Natcreme – giv dig selv en massage med natcremen.
  • Øjencreme
  • Lipbalm

 

Ét par gange om ugen tilføj følgende til din aftenrutine:

  • en peeling
  • en maske

 

Hver aften:

Start med at rense ansigtet med dine produkter, vrid kluden op i meget varmt vand og dryp 1 dråb æterisk olie på. Læg kluden over ansigtet og tag et par dybe ind- og udåndinger. Påfør dit serum, dernæst et tykt lag natcreme, og giv dig selv en ansigtsmassage med opadgående bevægelser. Påfør øjencreme og læbepomade.

 

Et par gange om ugen:

Exfoliér huden og påfør en nærende maske, evt. en sovemaske.

 

Produktanbefaling

Du har sikkert dine faste renseprodukter, så udover at jeg anbefaler, at de skal være de rette til din hudtilstand, så vil jeg anbefale følgende nedenstående produkter:

 

Et serum med probiotika, antioxidanter og hyaluronsyre: Missha - Time Revolution Night Repair Probio Ampoule (349 kr.)

Øjencreme med sort te (Vitamin B), antioxidanter og probiotika: Pyunkang Yul - Black Tea Time Reverse Eye Cream (249 kr.) 

Natcreme med retinol (Vitamin A), EGF og kollagen: Elizavecca - Milky Piggy EGF Elastic Retinol Cream (199 kr.) 

Sovemaske/maske med honning, aloe vera, hyaluronsyre, peptider og EGF: Sidmool - Royal Honey Peptide Pack (149 kr.) 

Lipbalm med gode nærende olier og blødgørende sheabutter: Benton - Honest Lip Balm (94 kr.)

Peeling, som er mild og med en lav pH-værdi, baseret på PHA og hyaluronsyre: Cosrx - Low pH Good Night Soft Peeling Gel (159 kr.)  

Hårbånd, sørg for at dit hår er helt af vejen, når du renser: Etude House - My Beauty Tool Lovely Etti Hair Band (49 kr.)

Ansigtsruller, optimer din ansigtsmassage med denne skønne rose quartz ruller: Scilla Rose - Rose Quartz Roller (299 kr.)

 

Køb din julekalender her med hele 24 gaver.

 

Hav’ nu en dejlig juleforberedelsestid og nyd den. Uden (for megen) stress!

 

De allerbedste hilsener fra Eva